11. lokakuuta 2020

Harinjärven kota

Harinjärven kota -  Huilipaikka ulkoilumaastojen keskellä Jyrinkylässä

Harinjärven kotaan ja sen lähiympäristöön lähti retkeilemään Liperin Kokkoveikkojen perhepartiolaiset syyskuun lopulla. Harinjärven kota sijaitsee Jyrin lenkin ja Kinttupolun reitistön varrella.
Autot jätettiin Kononovintien päähän, tästä on kodalle lyhyt kävelymatka leveää polkua pitkin.  Osa tuli perille asti pyörällä tai kävellen.

Harinjärven kota sijaitsee ihan Jyrinkylän reunalla, noin 1 km päässä Jyrin koululta. Jyrin lenkki ulkoilureitti kulkee kodan ohi ja talvella kodan ohi kulkee hiihtolatu. Uutta maastopyöräilyreittiäkin on jo merkattu kodan lähipoluille. Kävellen kodalle pääsee myös useita polkuja pitkin esim. Hoprinkallion tieltä tai vaikka Jyrin koululta.

Perhepartiolaiset tutustuivat leikin avulla kaloihin ja oli mahdollista kokeilla kalaonnea mato-ongella. .

Tasapainoilu mäkisessä rinteessä ja luonnon tarjoamat leikkipaikat vetivät kuitenkin puoleensa. Onget saivat jäädä. Pienet partiolaiset rakensivat risuista majoja intoa puhkuen ja isät ja äidit auttoivat yhtä innokkaasti.

Leikkiessä tulee nälkä ja eväät nuotion äärellä kodassa maistuivat kaikille. Retkieväät ovat parhaita.

Kodan läheltä löytyy WC. Alue sopii hyvin lapsiperheiden retkeilypaikaksi, sillä sinne pääsee myös vaunuilla. Järven pohja on hiekkainen ja vesi kirskasta, joten kesällä uimaankin pääsee. Ihan kodan lähellä on myös pieni laituri uimareita varten. Nämä rannat eivät ole yleisiä uimarantoja, joten lemmikeillekin löytyy täältä uimapaikkoja.

Perhepartiolaiset suosittelevat mukavaa maastoa koko perheen ulkoiluun ja retkeilyyn.

Missä: Ylämyllyllä, Jyrinkylässä, Jyrin lenkin varrella. Lähin katu Kononovintie, jonka päähän mahtuu pari autoa parkkiin.

Varustus: Kota, WC, roskis, puukatos tyhjää täynnä, joten OMAT PUUT MUKAAN

Reitti: Autolla pääsee melkein perille Kononovintien päähän,  josta n.200 m kävelymatka kodalle. Lukuisia polkuja pitkin pääsee myös perille. Mukava  ranta seuraileva polkureitti lähtee myös Hoprinkalliotien päästä, tästä kuvia alla.

Geokätköjä: Kyllä, runsaasti kätköjä Jyrinkylän lähimaastoissa

Ryhmä: Liperin Kokkoveikkojen perhepartiolaiset

Retkeilijöiden mielestä parasta: Hyvät maastot leikkeihin, majan rakennus, nuotiomakkara

Tässä vielä reittivaihtoehto Harinjärven kodalle, todellinen maisemapolku. Seuraava polku on merkitty maastoon keltaisilla täplillä puissa.

Hoprinkalliontien lopussa, lammen rannalta ennen siltaa lähtee polku, kuvassa vasemmalle.

Lähde oikealle opasviitan mukaan Jyrin lenkin suuntaan.

Isolta polulta haarautuu pieni polku oikealle metsään.
Polku kulkee metsässä mutkittelevan puron varrella.

Polku kaartaa kosteikkoalueen reunaa kohti Harinjärveä.

Rantaan tultaessa, lähde vasemmalle rantapolkua pitkin.

Matkalla voi istahtaa huilaamaan

tai ihastella järvimaisemaa.

Rantapolku tulee Harinjärven kodalle.

Kuvat ja teksti: Katja /Liperin Kokkoveikot ry

Retkipaikkaesittely on tehty yhteistyössä Liperin kunnan kanssa